ArnoKotro

On helppoa olla mies

Vallitseva mieskuva on vähintäänkin mielenkiintoinen. Miehistä voi näemmä viljellä mitä hyvänsä kliseitä ja päättömyyksiä eikä se juuri näytä kummastuttavan.

Herkutellaanpa muutamilla. Professori Tauno Tiusanen kirjoitti blogissaan, että miehet ovat yhteiskunnan vapaamatkustajia. Miehet eivät tee töitä eivätkä kanna vastuuta. Dosentti Terho Pursiainen on analyyseissaan samoilla linjoilla, tosin hänen mukaansa miehet ovat naisten loisia.

Eivät miehet toki aivan turhia ole, mutta hyötykäyttöä löytyy vähän. Näyttelijä Elina Rintala kertoi lehtihaastattelussa, että ”miehiä tarvitaan vain tiukkojen purkinkansien avaamiseen ja siihen yhteen hommaan”.

Hjallis Harkimo arvioi, että naiset ovat fiksumpia kuin miehet, ja samaa todistelee toinen bisnesguru, Esko Reinonpoika Alanko: miehiltä puuttuvat tärkeimmät liike-elämässä tarvittavat ominaisuudet, kuten herkkyys ja rohkeus. Psykoterapeutti Tommy Hellsten katsoo, että miehet eivät pysty samanlaiseen intuitiiviseen ajatteluun kuin naiset, ja mies on myös verbaalisesti lahjattomampi. Muusikko Tommy Lindgren tietää, että miesten ajattelu on yksipuolista ja pinnallista.

Politiikan puolella muiden muassa Mikael Jungner on pohtinut sukupuolten eroja. Hänen mukaansa naisten ja miesten aivorakenteessa on sellainen ero, että miehet ovat kehittymättömämpiä olentoja kuin naiset.

Samaa sanoo Elisabeth Rehn, jonka mukaan nainen ajattelee molemmilla aivopuoliskoilla, mies vain toisella. Miesaivojen kehnoutta todisteleva aivorakenneoppi on tuttu tavalliselle lukiolaisellekin: naisilla on luovat tippaleipäaivot, jotka mahdollistavat kokonaisvaltaisen ajattelun ja asioiden näkemyksellisen yhdistelyn siinä missä miesparkojen kohtalona ovat lattean yksioikoiset putkiaivot.

En osannutkaan yllättyä, kun koulun aamunavaus äskettäin valisti, että pojat eivät pysty loogiseen ja järkiperäiseen ajatteluun samaan tapaan kuin tytöt, ja tämän kerrottiin johtuvan älyllistä toimintaa rajoittavasta mieshormonista. Koulun seksuaalisen häirinnän vastaisessa koulutuksessa luonnollisesti kaikkien esimerkkien pahis oli mies. Tai ei aivan kaikkien: välillä häiritsijöinä olivat pojat.

Jokin aika sitten uutisoitiin tutkimuksesta, jossa todettiin naisten tuntevan itsensä keskimäärin väsyneemmiksi kuin miehet. Syykin löytyi: miehet käyttävät aivojaan vähemmän ja ajattelevat laiskemmin kuin naiset, joten siksi miehiä ei väsytä niin paljon.

Tämän toki voi ilmaista runollisemminkin. Tieteellistä ja kriittistä ajattelua edistävän Skepsis-yhdistyksen palkitsema toimittaja Kirsi Virtanen tiivisti aivoerot näin: ”Jos miesten aivot ovat kuin Pohjois-Korea pimennyksen aikana, naisten aivot ovat kuin suurkaupungin valot.” Taustalla on se, että miesten aivoissa on vähemmän neuroneja. Virtasen mukaan mies on siis myötäsyntyisesti surkea sukupuoli, mutta vahingon vielä täydentää se, että ”pojat eivät harrasta mitään kehittävää”.

Edellisen valossa ei olekaan ihme, että olemme nähneet mainoksia, joissa naisääni kertoo miten ”jopa hän ymmärtää yhden asian” – ja tuo hidasälyinen jopa hän on tietysti mies.

Ihan kaikki ei kuitenkaan mene läpi. Aikoinaan maan valtalehdessä lukijakysymys tiedusteli, ovatko naiset parempia sosiaalisissa tilanteissa kuin miehet, ja jos ovat, mikä mahtaa olla syy. Lehden vastaus kuului, että miesten sosiaalinen osaaminen on tosiaan kehnompaa kuin naisten, se on synnynnäistä ja johtuu kromosomeista. Tähän päätelmään oli tultu, kun oli tutkittu Turnerin oireyhtymästä kärsiviä tyttöjä, joilla on poikien tapaan vain yksi X-kromosomi.

Tästä sentään suututtiin. Turner-potilaat loukkaantuivat miesvertauksesta.

Miesten vajavaisuus paljastuu erityisesti parisuhteissa. Osuipa silmiini sellainenkin vanha lehtijuttu, jossa ”asiantuntijoina ovat Väestöliiton perheklinikan psykologit” ja viesti oli se, että nainen on kehittyneempien aivojensa vuoksi lähisuhteissa ylivertainen. Toki naisellakin on ongelmansa: ”Nopeana arkielämän moninaisten ongelmien ratkojana, ihmissuhdetaiturina, nainen tulee helposti kärsimättömäksi, kun mies vain junnaa paikoillaan pohtimassa. -- Hitaampana mies voi vain todeta, että kaikki asiasta on sanottu ennen kuin hän ehtii avata suunsa.”

Väestöliiton asiantuntijoiden mukaan ratkaisu onneksi löytyy. Naisten pitää vain ymmärtää, että miesten aivotoiminta on kapeampaa ja hitaampaa, ja hyväksyä se. ”Naisen olisi hyvä muistaa, ettei hänen miehensäkään motkota hänelle, vaikka hän (todennäköisesti) hiihtää hitaammin.” Artikkelin mukaan onnellisen (hetero)avioliiton salaisuus on kuitenkin se, että mies antaa naiselle periksi – ja miksei antaisi, koska nainen ajattelee taitavammin.

Sosiaalisesta kömpelyydestä johtunee sekin, että miehet ovat median tarjoilemien tutkimusten mukaan huonompia johtajia kuin naiset. Ja kromosomit lienevät taustalla myös siinä, että miehet eivät kuulemma pärjää asiakaspalvelijoina yhtä hyvin kuin naiset. Talousjournalistit puolestaan tietävät kertoa, että miehet ovat kehnompia sijoittajia, katsottiinpa sitten tuottoja tai sijoitusten eettisyyttä. Hiljattain kerrottiin myös tutkimuksesta, jonka mukaan mieslääkärit ovat huonompia kuin naislääkärit. Miehet näkevät vain sairauksia, naiset näkevät ihmisen.

Sairauksiin päästäksemme. Taannoin lanseerattiin termi miesflunssa, jonka tuntomerkkejä ovat turhasta valittaminen, oireiden liioittelu, töistä lintsaaminen ja muiden passuuttaminen. Miesflunssa ei toki ole irrallinen ilmiö, vaan yksi ilmentymä siitä, mitä esimerkiksi sellaiset eri alojen tohtorismiehet kuin Göte Nyman, Martti Puohiniemi ja Kari Nars ovat kirjoissaan vakuutelleet: miehet ovat itsekkäämpiä kuin naiset.

Kansainvälisiäkään esimerkkejä ei tarvitse kauan etsiä. Michael Mooren todistelee kiitellyssä Where to Invade Next -dokumentissaan, että miehet ovat naisia kelvottomampia poliitikkoja ja talouspäättäjiä.

Kun tähän vielä lisää suositun ”näin mies alistaa parisuhteessa ja elin vuosia väkivaltaisen miehen kanssa” -journalismin, johtopäätös on kolkko mutta vastaansanomaton: mies on niin kognitiivisesti, emotionaalisesti ja kuin moraalisestikin ala-arvoinen olento.

Äkkiseltään voisi luulla, että tällaisen mieskuvan varjossa miehen elämä on kaikkea muuta kuin helppoa.

Mutta sepä on.

Nimittäin mitä negatiivisempaa mieskuvaa maalaamme, sitä helpompaa on yksittäisellä miehellä. Ei esimerkiksi tarvitse osoittaa kummoisiakaan keskustelutaitoja, kun jo erottuu edukseen – mieshän ei osaa puhua. Kun aikoinaan osallistuin tiede- ja kulttuuriväestä koostettuun keskustelupiiriin, sain iloiset kehut: ”Puhuit tosi hyvin siihen nähden, että olet mies!” No mutta kiitos.

Jos mies vaivautuu lukemaan edes vähän kirjoja – mikä minusta on normaalia ja hauskaa ajanvietettä – siitäkin tulee helppoa plussaa: mies ja lukee kaunokirjallisuutta, vielä naisten kirjoittamaa, vau!

Hyväksi mieheksi pääsee jo sillä, ettei tee yhtään mitään. Jos ei kähmi kännissä naisia niin kas, johan erottuu tyypillisestä miehestä, siis tästä naisia joka käänteessä alistavasta #metoo-limakkeesta.

Sama koskee rasistisia vitsejä. Miehet tiedetään suvaitsemattomiksi, joten mies joka ei lipsauttele rasistisia vitsejä ja kommentteja, on fiksu ja avarakatseinen; paljon ei vaadita.

Pelkkä istuminenkin voi riittää. Ei tarvitse kuin istua alas ihan tavallisesti ilman alistavaa äijähaaraa, manspreadingiä, ja sivistynyt vaikutelma on annettu.

Minulla ei ole mitään sellaista valtaa, jolla voisin kaiken aikaa alistaa naisia kuten miehet yleensä, pointsit kotiin siis. Ja kun vielä olen kirjoittanut rakkausrunoja – mies puhuu ja kirjoittaa tunteistaan, uskomatonta! – sillähän jo pääsi kaikkien naistenlehtien haastateltavaksi, useampaankin kertaan.

Keskustelen mielelläni muusta kuin autoista tai tekniikasta, vaikkapa ihmissuhteista, mikä on ymmärtääkseni tavallista lajityypillistä toimintaa, mutta kontrastoituessaan myyttiseen mieskarikatyyriin siitä saa niin ilmaisia irtopisteitä että hävettää.

En hakkaa puolisoani kuten tyypillinen mies enkä tavallisen miehen tapaan lintsaile töistä miesflunssan turvin – helppoa plussaa. Jos mies vielä välttää työpaikalla naiskollegoiden päsmäröinnin ja muun mansplainingin eli ”miesselittämisen”, hän on melkeinpä kromosomien, testosteronin ja aivorakenteen kiroukset selättänyt luonnonoikku, poikkeuspersoona, hyvä tyyppi nyt vähintään.

Niin, tämä lista voisi oikeastaan olla yhtä pitkä kuin ensimmäinenkin. Eli toisaalta tekisi mieli sanoa, että antaa palaa vaan ja jatketaan miesten mitätöintiä ja demonisointia, se tekee yksittäisen miehen elämän satumaisen helpoksi.

Mutta en sano kuitenkaan. Yhden sukupuolen kategorinen mustamaalaaminen luo nimittäin vastenmielistä ilmapiiriä. Aika moni mies sitä paitsi miettii, että kun maine on joka tapauksessa tuo, niin mennään sitten sen mukaan.

Ja edelleen: turhan moni katsoo, että kun yhtä ihmisryhmää – keski-ikäisiä setämiehiä – saa lytätä ja nimitellä mielin määrin ja terävän skribentin maine vain kasvaa, miksei sitten muitakin? Se on kiusallinen kysymys, johon ”historialliset syyt” tai ”rakenteet” eivät riitä sellaiseksi vastaukseksi, joka oikeuttaisi kaksoisstandardin. Rasistista nettikirjoitteluakin olisi helpompi vastustaa, jos samaan aikaan ei arvostettaisi samansävyistä mutta toiseen osoitteeseen suunnattua stereotyyppistä tölvintää.

Sitten on vielä yksi pyyntö. Vaihdapa kirjoituksessa miehen paikalle jokin muu ihmisryhmä ja kokeile, miltä kuulostaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

47Suosittele

47 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (98 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Olipas tämä naisellinen kirjoitus. ;)

Seuraavassa vastapainoa:
https://www.ess.fi/Mielipide/blogit/kari-enqvist/a...

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kaikesta dissaamisesta huolimatta tämä maailma ei pyöri ilman miehiä.

Käyttäjän TommiMkinen kuva
Tommi Mäkinen

Juup. Eiks tää kuitenni mee silee että miehet maksaa töillään naisten tasa-arvokitinän, "sukupuolitutkimuksen", missä syyllistetään miestä?
Kaikkihan sen tietää että sukupuolitutkimus on näennäistiedettä mikä hyväksyy vain vastaukset mikä tukee omaa paskaa.
Norjassa tää sekoilu lopetettiin jo 2012..

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Hyviä havaintoja Kotrolta.

Arkielämässä, näin luulen, useimmille miehille blogissa kuvatut ilmiöt ovat lähinnä huvittavia. Jotenkin söpöä kun tytöt yrittävät todistella paremmuuttaan. Mutta nuo asenteet iskevät silmille sitten kun setvitään parisuhdekriisejä (hakkaahan se äijä sua?), lasten huoltajuuksia, heikompiosaisten tukemista yms yms. Ongelmat ovat yleensä miesten vika, jos naisilla on ongelmia vika johtuu yhteiskunnan rakenteista. Tämän kyseenalaistaminen tekee miehestä yleensä ruikuttajan.

Eräällä keskustelupalstalla naisoletetut eivät uskoneet että nimimerkkini takana kirjoittaa mies koska teksti oli "liian sujuvaa ja jäsenneltyä miehen kirjoittamaksi", kuulemma. Uskoivat kun vaihdoin alatyyliin, en viitsi toistaa kaikkea mutta asiaan liittyi "horoperse" ja mm. kehotus ryhtyä fellaatioon, ei ihan tuolla sanalla.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

Näin minäkin luulin, kunnes aiemmin tällä viikolla kohtasin miesfeministin, joka inhosi itseään niin paljon että kertoi minulle etten voi olla eri mieltä erään naisen tasa-arvokäsityksestä, koska joku nainen jossain oli uhri. Yritä sinä sitten väitellä kun ainoa asia jota miettii oli, että tuo kaveri tarvitsee ammattiapua.

Jarmo Halttu

Erinomainen kirjoitus, mutta missähän kuplassa olenkaan elänyt kun lähes kaikki oli minulle uutta? Olen luullut että miehet sekä naiset ovat ainakin lähtökohtaisesti tasa-arvoisia? Ilmeisesti näin ei ole ja varmaankin elämme uutta aikaa kun miehet eivät enää hallitsekkaan ja ole kaikessa "parempia". Uskoo ken tahtoo???? :)

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Huikea kirjoitus.

Maamme jaritervoistuessa eli kusipäistyessä on kiva juoda aamukahvit selkeästi älyllisessä virikkeistössä.

Isäni tiivisti kirjoittajan sanoman mielestäni aiemmin myös hyvin osuvasti.

Hänen mukaan naisista ei Suomessa saa julkisuudessa sanoa enää yhtään mitään.

Miehistä saa puhua mitä paskaa tahansa ja miehiä saa haukkua niin paljon kuin sielu sietää.

Surullisinta tässä kaikessa on se, että maamme sairastuminen feminismiin ja sen tarjoamaan miesvihaan on puhtaasti kansallinen ilmiö. Samoin kuin 60-70-luvun taistolaisuus.

Tottakai taistolaisuus syntyi länsimaisessa vasemmistointellektuellissa kontekstissa, mutta sen syvyys, säälittävyys ja raakuus oli maassamme poikkeuksellista.

Samoin nyt Suomi kyntää historiansa syvimmässä älyllisessä syvänteessä.

Kippis Jari, onneksi olkoon, otetaan sumpit!

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Ei Jari Tervo mikään kusipää ole. Se on hyvä kirjailija. Mutta ei Kotrokaan ole hullumpi, vähän tosikompi vain.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Kyllä. Ei syytä olla tosikko.

Eiköhän me pojjaat - kuule oteta Kotron ansiokkaasti kuvaama maassamme institutionalisoitu ja systemaattinen miesviha ihan vaan huumorin kannalta !

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

En ole pitkään aikaan Tervoa lukenutkaan, joten olin jo melkein ehtinyt unohtaa millainen virtuoosi se onkaan. Kieli luistaa ja laulaa, rekistereissä löytyy, monin paikoin nauraa ääneen, ja kyllä tämä litterääri pirulainen osaa todella lukijan yllättääkin. On ehkä hyvä että luin Suomemme heimon vasta nyt - kirjahan ilmestyi jo 2001, ja vasta nyt todellisuus on alkanut kunnolla jäljitellä Tervon romaania. Vielä 17 vuotta sitten olisi Oskari Raappanan kaltainen henkilö tuntunut ihan sepitetyltä: "Vihaan feministejä, ulkomaalaisia, kommunisteja, vihreitä, ruotsinsuomalaisia ja vihanneksia. Kerroin sen vanhalle naiselle, joka jysähti istumaan viereeni penkille. Ämmä pasahti, ettei kuulu mihinkään näistä ryhmistä. Hän saanee jäädä istumaan, ja alkoi raivata tietään läpi lihapiirakan. Rasva haisi, mutta myös lihapiirakka. Hotkinnan lotinaa kuului. Vihaan ämmiä." Nythän tällaista vihapuhetta on sosiaalinen media täynnä, ei tosin näin hauskaa ja hyvin kirjoitettua.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"Surullisinta tässä kaikessa on se, että maamme sairastuminen feminismiin ja sen tarjoamaan miesvihaan on puhtaasti kansallinen ilmiö. Samoin kuin 60-70-luvun taistolaisuus.
"
_____________________________________________

Ei ole puhtaasti "kansallinen ilmiö". Tuo on tapahtunut ympäri "länsimaita" etenkin yliopistomaailman tiettyjen osien ajautuessa hulluuteen "naistutkimuksen" ollessa vain jäävuoren huippu. Ns. "kolmannen asteen feministit" menivät törkeästi liian pitkälle länsimaissa (ei pääosin muualla - muualla mm. naisia aidosti sortavissakin yhteiskunnissa olisivat saaneet käyttää resurssinsa aidosti ihmisiä auttaen, mutta kun ei), ja siitä on seurannut vastailmiöitä ympäri länsimaiden. Ne näkyvät vain todella pitkällä viiveellä Suomessa, minkä takia asioita seuraamattomille ne tulevat yllätyksinä.

Erinomainen kirjoitus blogistilta, ja turha ihmetellä etteivät kaikki purematta niele nykyaikaista narratiivia. Liian pitkälle yli viety ideologia aiheuttaa vääjäämättä vastareaktion ennemmin tai myöhemmin.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Arnolta hauska kirjoitus, jota oli mielemkiintoista lukea.
Siitä olen samaa mieltä Ramin kanssa, että feministit ovat vieneet asiaa vähän liian suurella voimalla eteenpäin, ja myöskin osittain väärin perustein. Ei meillä Suomessa pitäisi olla erityisesti mitään valittamista, ei ainakaan enää moniin vuosiin...

Käyttäjän JouniBorgman kuva
Jouni Borgman

Jälleen kerran nähdään, ettei kannata lukea juuri muita lähteitä kuin Raamattua, jossa tämäkin asia on tehty selväksi. Sekularisoitunut yhteiskunta puolestaan kertoo, että jos heität tuon vanhanaikaisen satukirjan nurkkaan, niin sinulle avautuu uusia mahdollisuuksia ja voit jatkaa elämäsi kaikin tavoin vapautuneempana eli vapaudut niistä syyllisyyden ja raskasmielisyyden taakoista, jotka uskonnollinen kirjallisuus sinulle aiheuttaa. Kaiken lisäksi et enää moralisoi etkä väheksy toisia ihmisiä, vaan näet heissä heidän parhaat puolensa kuten esimerkiksi kyvykkyyden hillopurkkien avaajana. Näin kertoo siis nyky-yhteiskunta ja sen viisaat saarnamiehet, -naiset ja muunsukupuoliset.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Hauskaa luettavaa oli, ehkä kaikella mies negatiivisuudella on haluttu nostaa Naisia mutta yhtäkaikki, miehen ja naisen älykkyydellä ei ole eroja.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"miehen ja naisen älykkyydellä ei ole eroja"

On paljonkin eroja.

Miesten äly on erilaista kuin naisten
https://tieku.fi/ihminen/aivot/alykkyys/miesten-al...

"Vaihtelun määrän lisäksi eroja on älykkyyden lajeissa. Naiset ovat keskimäärin parempia laskemisessa, kielellisissä tehtävissä, oikeinkirjoituksessa sekä muistamaan sanoja, maamerkkejä ja kohteiden sijainteja. Miehet ovat keskimäärin parempia matemaattisessa päättelyssä sekä tilan, paikan ja esineiden avaruudellisessa hahmottamisessa."
https://www.tiede.fi/blogit/rajankayntia/naiset_ja...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Naiset ovat keskimäärin parempia laskemisessa, kielellisissä tehtävissä, oikeinkirjoituksessa sekä muistamaan sanoja, maamerkkejä ja kohteiden sijainteja."

Naiset ovat siis laskelmoivia, puhuvat liikaa, nipottavat pilkun paikasta ja muistavat vääriä asioita.

"Miehet ovat keskimäärin parempia matemaattisessa päättelyssä sekä tilan, paikan ja esineiden avaruudellisessa hahmottamisessa."

Taitavasti matalalla profiililla ilmaistu tosiasia miesten korkeammasta älykkyydestä.

Käyttäjän ArnoKotro kuva
Arno Kotro

Eri sukupuolten välillä ei ole mitään sellaisia älykkyys- ja lahjakkuuseroja, jotka tekisivät median suosiman lokeroinnin perustelluksi. Luulisin sen olevan kaikkien sukupuolten etu, jos lakkaisimme luokittelemasta ja leimaamasta ihmisiä todellisten tai kuviteltujen ryhmäjäsenyyksien perusteella.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Tämä sama ryhmäjäsenyydestä seuraava oletusjaottelu on vahingollista kaikissa tapauksissa. Kuten kirjoituksessasi kerroit, laittamalla mies-sanan tilalle minkä tahansa ihmisrotu- tai uskontoryhmän, kirjoituksesi olisi muuttunut leimaavaksi ja rasistiseksi.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #39

Mutta miesten kohdalla se ei ole rasistinen eikä leimaava.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tästä tulee mieleeni, kun inttiaikana alokaspatterimme koostui pääosin pääkaupunkiseutulaisista alokkaista ja joukossa oli jostain syystä pieni vähemmistö Kainuusta päin lähetettyjä.

No, heille tietysti naureskeltiin. Osa oli harvahampaisia jo nuoresta iästään huolimatta ja he puhuivat kälättävällä murteella ja heitä pidettiin muutoinkin vähän "latva-B" -tyyppeinä.

Mutta jo ensimmäisellä metsäkeikalla asenne muuttui. Pelkästään stadilaisista koostuvien telttaryhmien kohdalla värjöteltiin pakkasessa, raavittiin päätä ja ihmeteltiin kuinka teltan pystytyksestä selvitään - samaan aikaan kun kainuulaisia sisältävien porukoiden telttojen kaminan piipuista tuprusi savua, kahvit oli kiehumassa ja kahden päivän polttopuut hakattu viereen.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Onkos tuossa nyt mitään yllättävää. Oman viiteryhmän hyviksi koettuja ominaisuuksia pyritään aina korostamaan ja muiden vahvuuksia mitätöimään. Terveellä itsetunnolla varustettu mies kestää mainiosti naisten keskinäisen kehumisen kerhon aiheuttaman turhan hälinän. Monet naiset ovat kovin rakastettavia tästä huolimatta. Minulla on miehenä vahvuuteni ja puutteeni, mutta pystyn mainiosti elämään niiden kanssa.

Käyttäjän PasiRipari kuva
Pasi Ripari

Siinä ei ole mitään yllättävää että omia suositaan, mutta siinä on ihmettelemistä että tälläkin informaation ja yhteydenpidon kulta-ajalla emme ole yhteiskuntana pätkän vertaa vastustuskykyisiä ideologioille joiden tekopyhyys ja kaksinaismoralismi paljastuu niinkin helposti kuin että "pistäs tohon miehen tilalle joku x ryhmä miltäs tää sitten näyttää?"

Kerrassaan masentavaa että taso on tämä, vaikka kaikki puitteet parempaan olisi.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Oman viiteryhmän hyviksi koettuja ominaisuuksia pyritään aina korostamaan ja muiden vahvuuksia mitätöimään.»
    «Terveellä itsetunnolla varustettu mies kestää mainiosti naisten keskinäisen kehumisen kerhon aiheuttaman turhan hälinän.»

Olen tästä samaa mieltä, että niin se yleensä menee, että annetaan naisten höpistä juttujaan rauhassa silloin, kun ne ovat selvästi täysin irrallaan todellisuudesta. Kuulijat kyllä tietävät kuinka vakavasti ne jutut kannattaa ottaa. Naiset voivat taputtaa toisia naisia olkapäälle, vaikka tietävät kuinka tyhjiä ne puheet kuitenkin ovat. Miehet vain hymistelevät hiljaa. Vastaavaa tapahtuu toki toisinkin päin.

Hankalampaa on, että se ei-niin-vakavasti-otettava irtautuminen todellisuudesta voi vakavoitua ja alkaa elämään omaa elämäänsä. Janne Salonen huomautti edellä tästä: "nuo asenteet iskevät silmille sitten kun setvitään parisuhdekriisejä (hakkaahan se äijä sua?), lasten huoltajuuksia, heikompiosaisten tukemista yms yms. Ongelmat ovat yleensä miesten vika."

Naisilla on käsittääkseni miehiä tavallisemmin tapana hakea itselleen tukea ympäristöstä – ystäviltä, tutuilta, yhteiskunnalta ja tietenkin myös toisilta miehiltä. Ongelma on, että edellämainituista syistä johtuen naisten jutut otetaan vakavissaan joissain tilanteissa, kuten silloin kun henkilöillä on työvelvollisuus reagoida naisen puheisiin ja erityinen motivaati syntyy, kun kuvio osuu johonkin alistetun naisen stereotypiaan. Parisuhteissa mies ei päätä juuri mistään, sanoo asiantuntija – ”Tasa-arvoisesta suhteesta on ajauduttu hyvin kauas”. Kun sitten mennään pariterapiaan tai muuhun tilanteeseen missä on ulkopuolisia, mies on syytetty, jonka täytyy pyydellä anteeksi ja joka täytyy laittaa ruotuun. Vähintään nyt naisen ja lasten elämästä ulos.

Tällä hetkellä sosiaalitoimi on hyvin naisvaltainen ja mikä pahempaa, satunnaisilla miehillä voi sitten olla vieläkin jyrkemmät asenteet toisia miehiä kohtaan, ehkä rikkoakseen oletuksen ryhmänsä suosimisesta ja saadakseen naistyötoveriensa arvostuksen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ja aika ikäväksihän se menee, jos Ruotsin Feministiopuolueen ehdotus miesten korkeammasta tuloveroprosentista toteutuu. He esittivät parin prosenrtin korkeampaa tuloveroa miehille siksi, että miehet ovat niin väkivaltaisia, että he aiheuttavat enemmän kuluja terveydenhoidossa.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Kommentistani jäi puuttumaan kappale:

    «Oman viiteryhmän hyviksi koettuja ominaisuuksia pyritään aina korostamaan ja muiden vahvuuksia mitätöimään.»

Niinhän se on. Erityisesti sosiaalisen dominanssin teorian mukaan se on keskeistä siinä, miten rakennetaan myyttejä, joilla legitimoidaan oman ryhmän valta-asemaa tai alisteisen aseman kumoamista. Kaikenlaiset naiset-tai-miehet-ovat-sitä-tai-tätä ovat kyseisenlaisia myyttejä, vaikka niillä olisikin jonkinlainen todellinen keskiarvoperuste.

Käyttäjän perkelix kuva
Martin-Éric Racine

Muuten hyvä, mutta sellainen pilkku:

Kävin iät ja ajat sitten parisuhdeterapiassa, terapeuttina nainen, joka yllättäen palautti silloisen vaimoni maan pinnalle ja pisti hänet miettimään oman käyttäytymisensä vaikutukset tahtooni jatkaa aviosuhdettamme.

Muilta osin lienet oikeassa, että sosiaali- ja terveysalalla suositaan sellaista väkeä joka allekirjoittaa toimialan vallitsevia feministisiä linjauksia, olipa sinne pyrkivänä mies tai nainen.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Piti oikein kaivamalla etsiä, kun ei muistanut millä nimellä sarja toimi, mutta löytyi kumminkin.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4412826/ketju/miks...

Käyttäjän ArnoKotro kuva
Arno Kotro

Eivätkö "yhteiskunta ei toimisi ilman naisia/miehiä" -keskustelut ole jonninjoutavia, koska on selvää että kaikkia tarvitaan? Se, mitä ei tarvita, ovat joutavat vastakkainasettelut.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Mutta niitä joutavia vastakkainasetteluja on, tosin olen kyllä samaa mieltä, ei niitä tarvita.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Suomalaisen median rooli tässä sukupuolistamisessa ja miesten alentamisessa on ollut täysin keskeinen.

Hesari tekee jo korjausliikettä uuden päätoimittajan voimin.

Lukekaamme vertailun vuoksi vaikka ranskalaisia journalismia, myös naistenlehtiä (Elle etc) niin huomaamme että miesviha loistaa poissaolollaan.

Miesviha on nimenomaan kansallinen ilmiö Suomessa. Sen lähtökohdat ovat amerikkalaisessa feminismissä mutta mittasuhteet ja syvyys ovat täysin poikkeuksellisia. Kuten aikanaan taistolaisuudessa.

Erityisesti älymystön rooli on kuvottava. Saisiota (ja Kotroa) lukuun ottamatta suu on säppiä myötä kiinni. Joko omasta halusta tai militanttien väkivaltaa peläten. Epäilen että enemmän ensimmäisestä syystä.

https://www.suomenuutiset.fi/pirkko-saisio-nykypai...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #19

Korostat tuota Suomen erityisasemaa feminismin ilmentäjänä, mutta keskustelutasolla Ruotsi tuntuu menevän pitemmälle kuin Suomi.

(Eri asia on sitten, että Ruotsissa kaikki tuppaa jäämään enemmän keskusteluksi kuin Suomessa. Niinpä Ruotsissa ei ole ollut kertaakaan naispuolista pääministeriä ja pörssiyhtiöiden naispuolisten toimitusjohtajien prosenttiosuus on pienempi kuin Suomessa.)

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen Vastaus kommenttiin #22

Juha - aivan samaa mieltä kanssasi ruotsalaisesta feminismistä. Kansallinen rooli siellä erittäin huomattava, jopa yli puoluerajojen puhutaan feministisestä yhteiskunnasta. Samaa miwltä myös nyanssierosta.

Pieni tarkennus. Ruotsissa on valtavasti enemmän pörssiyhtiöitä ja pörssiyhtiöiden naistoimitusjohtajia kuin Suomessa. Myös erittäin suurten pörssiyhtiöiden johtopaikoilla. Suomessa niitä oli vielä seitsemän vuotta sitten nolla. Nyt yksitoista. Suomi on kunnostautunut pörssiyhtiön hallitusten naispaikoilla.

https://www.va.se/nyheter/2018/03/05/naringslivets...

https://m.kauppalehti.fi/uutiset/tikkurilan-markul...

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/yhdel...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #27

Ruotsissa on 17 toimitusjohtajaa 298 pörssiyhtiöstä.
http://www.dagensjuridik.se/2017/09/17-av-298-bors...

Suomessa 9 125:stä.
https://yle.fi/uutiset/3-9943969

Eli Ruotsissa on 5,7% ja Suomessa 7,2%

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

#16 - Aivan samaa mieltä vastakkainasettelusta.

Lääke sukupuolten vastakkainasettelua vastaan on rakkauden ja parisuhteen merkityksen korostaminen.

Heteroseksuaalisen parisuhteen osalta tämä puuttuu kotimaisesta mediasta käytännössä täysin.

Suosittelen uudelleen tutustumaan latinalaisen Etelä-Euroopan maihin, jossa rakkaus ja intohimo miehen ja naisen välillä on kansalaiskeskustelussa ja mediassa yhä kulmakivi ja yhteiskunnan perusta.

Suomessa perhekäsitys on koko ajan mediassa jyrän alla, miehen suhdetta naiseen vääristetään, isien suhdetta lapsiin vähätellään ja mediassa perheen ytimen muodostavat äiti ja lapset.

Käyttäjän kostiainenpertti kuva
Pertti Kostiainen

Heppoa on, itse olen rakentanut yhden ja remontoinut yhden mökin ja kämpän sohvanpohjalla maaten ja kaljaa juoden. Siinä sivussa käynyt töissä.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Hyvällä omallatunnolla jättäydyn tänään vaimon hellään huomaan. Ei ole kenellekään edullista että minä tekisin jotain, sillä hän on siinä varmasti parempi. Avaan toki mielelläni purkinkannet ja "teen sitä toista juttua".

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Paradoksaalista sinänsä, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että Arno Kotrolla on käytössään naispuolinen haamukirjoittaja.

Nyt tämä on onnistunut saamaan miehet yrittämään kommunikointia keskenään ja ilmeisesti naispuoliset lukijat pitävät hauskaa näiden kömpelöiden kommenttiemme kustannuksella.

P.S. Paljastavaa onkin, että naiskommentoijat loistavat poissaolollaan.

Juha Hämäläinen

Minä en suosittele edes lähtemään mukaan tällaiseen "keskusteluun" feministien ja punaviherpiipertäjien kanssa.

Feministien naamat saa suppuun, kun pyytää heitä kertomaan mitä ovat itse saaneet elämässään aikaan mitä käyttävät päivittäin.

Ovatko tehneet koneita, taloja, teitä tai kulkuneuvoja, joita pitävät itsestään selvyyksinä. Kun nainen menee kauneusleikkaukseen tai transihminen sukupuolenvaihdokseen niin kirurgina on ilmeisimmin mies.

Oikeastaan kaikki elämässämme on pääosin miesten kehittämää ja tuottamaa lapsia lukuunottamatta. Naisista ei saa edes kunnon kokkia, sekin on miesten hommia, kun halutaan laatua pöytään.

Feminismi juontaakin juurensa joidenkin naisten alemmuudentunnosta. Jotenkin se kiukku on purettava. Fiksummat naiset osaavat olla hiljaa tyytyväisiä miehiin ja heidän tekeleisiinsä.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

#25 - Samaa mieltä. Sama ilmiö miesten roolissa kaikissa keksinnöissä ja maailmaa muokkaavassa tekniikassa yhä nykypäivänä (nokia, apple, microsoft, facebook, google, tesla, uber jne).

Ainiin, tietenkin tämä on sitten naisvihaa sanoa näin.

Enkö lähtisi rinnastamaan Tiusasen vapaamatkustajakäsitystä Platonin luolavertaukseen.

Vai oliko se Tervon Jari joka sen osuvasti letkautti?

Käyttäjän MarkkuKoivisto kuva
Markku Koivisto

Onhan naisten keksitöä mm. TupperWare. Siinä suuntautumista, jossa naiset ovat ylivertaisa. No, älkää olko tosikoita. Koomikoista valtaosa on miehiä - ja poliitikoista.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #52

Mies sekin keksijä ilmeisesti on ollut:
"In 1942, Earl Tupper developed his first bell shaped container; the brand products were introduced to the public in 1948."
https://en.wikipedia.org/wiki/Tupperware

Aloinkin jo epäillä tuota viestiäsi, koska kokemukseni mukaan Tupperware astiat ovat hyviä keksintöjä.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #52
Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Minä olen mies. Yhtään kahvinkeitintä en ole eläessäni rakentanut, saatikka keksinyt. En yhtään tietä, siltaa, yhtään vatkainta, yhtään autoa, yhtään ydinvoimalaa.

Muutaman tietojärjestelmän käyttöönottoprojektin olen läpi vetänyt ja jokusen ihan uuden tietojärjestelmän suunnitellut. Mutta niinhän ovat tehneet samassa tiimissä työskentelevät naiskollegatkin.

Kun mollaat naisia toimijoina, huomaa selvästi, että feminismille on tarvetta. Pahimmat lauseesi ("Naisista ei saa edes kunnon kokkia...") saivat toivomaan, ettei sinulla ei ole tyttäriä.

Osallistut keskusteluun, jossa pyritään herättämään keskustelua siitä, ettei sukupuoli ei määritä, mihin ihmisestä on. Hämäläinen, mikä luetun ymmärtämisessä on oikeasti näin vaikeaa?

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"sukupuoli ei määritä, mihin ihmisestä on"

Tarkennuksena että kyllä se joitakin ominaisuuksia määrittää. Mutta vaikka sukupuolten välisiä eroja onkin, niin samankaltaisuuksia on vielä enemmän. Niistä eroistakin voi saada yhdessä paljon hyötyä kaikille. Sukupuolten välinen "sota" taas ei auttane juuri ketään ellei sitten sellaista tarvita mikäli jompi kumpi sukupuoli lähtee keulimaan liian pitkälle. Esim. kehitysmaista monissa ja myös mm. arabimaissa miesten asema on aivan liian hyvä verrattuna naisiin. Toisaalta taas useissa länsimaissa kolmannen/neljännen asteen feminismi on alkanut keulimaan pahasti johtaen osin ymmärrettäviin vastareaktioihin.

Juha Hämäläinen

#40. Olet Niemeläinen taas kerran pihalla blogin jutusta ja käyttäännyt kuin nainen vaikka väität mies olevasi.

Kotro toi esille miesvihamielisyyden, josta olemme saaneet nauttia jo vuositolkulla. Se vihamielisyys on tyypillistä medialle ja feministeille. Jopa miehet ruoskivat itse itseään näillä femakkojen valheilla.

Kun nyt feministit muiden muassa ovat alkaneet aggressiivisen ja täysin valheellisen miesten parjaamisen niin on paikallaan laittaa faktat tiskiin.

Tässä ei nyt ole merkitystä sillä, ettet ole saanut mielestäsi mitään aikaan vaan sillä, että miehet ovat pääosiltaan tämän maailman tekniikan ja mukavuudet rakentaneet myös sinun ja naisten hyväksi. Naisten osuus on tässä suhteessa kovin pieni.

Tällä toteamuksella voimme päättää feministien väitteet miesten haitallisuudesta, hyödyttömyydestä sekä heikoista älynlahjoista, joilla väittämillä on korostettu naisten erinomaisuutta.

Miesten ja naisten erot ovat keskimäärin suuria ja siksi eri tehtävät ovat edelleen sukupuolittuneet. Tämä on täysin luonnollista.

Aikuiset tyttäreni ovat tyytyväisiä siihen, että heidän isänsä ei esiinny pinkeissä tamineissa. Eli älä heistä huolehdi.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Älykkäitähän naiset ovat, omalla tavallaan. Useimmat ovat oppineet käyttämään miesten keksimiä, arkielämää helpottavia koneita ja laitteita.

"Älkää tappako vaimoanne pyykinpesulla, antakaa Upon tehdä se puolestanne".

-Mainos 1960-luvulta

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Muistaakseni noin on kerran myös tapahtunut. Johdinpiuhat oli tehtaalla asennettu huolimattomasti ja pesukoneen käyttäjä kuoli sähköiskuun avatessaan toisella käsellä lavuaarin vesihanaa samalla, kun ronklasi konetta käyntiin. Siitä oli uutinen joskus 70-luvun alussa.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Uhrin on kyllä pakko olla ollut mies...

Käyttäjän JaniTuononen kuva
Jani Tuononen

"Ja siihen yhteen hommaan."

Onneksi nykyään mieskin voi synnyttää.

On jopa tuplasti hyödyllisempi.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

"Vaihdapa kirjoituksessa miehen paikalle jokin muu ihmisryhmä ja kokeile, miltä kuulostaa."

Yritin tätä aiemmin tällä viikolla kun eräs "ammattifeministi" jakoi kyseenalaista materiaalia. Vinkkasin, että lisäämällä sen mies-sanan eteen maahanmuuttaja tai ylipäätään korvaamalla se jollain muulla ryhmällä, niin sama neito huutaisi naama punaisena. Mutta ei, se on kuulemma ihan ok ja oikein, koska jossain joku nainen on uhri. Enkä edes ollut ainoa, joka yritti saada tolkkua kehiin, mutta eihän ne nyt miestä kuuuntele.

Mutta tyhmä virhe alunperinkin. Joka kerta kun yrittää vääntää sen porukan kanssa, tulee vain epätoivo siitä miten heikossa kantimissa tasa-arvo on. En nimittäin itse uskoisi kenenkään tasa-arvoa niiden käsiin, en edes naisten etuja.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Juhana - älä hyvä ihminen jää vänkkäämään militanttien vallanhimoisten sekopäiden kanssa. Heitä on syytä arvioida kaukaa ja hillitysti. Kuten kommunistien vappumarssia 70-luvulla.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

No aina välillä täytyy vähän vängätä. Luulevat muuten vielä olevansa oikeassa kun kukaan ei vänkää. Ilmeisesti sen porukan sisällä ei kukaan puutu muiden sanomisiin ja mitän itsekritiikkiä ei ole. Tai jos on, niin eivt uskalla edes toisiaan haastaa. Loputuloksena sitten kunnon kupla.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Ihanaa, tämä kommettien tasapuolinen jakautumin sukupuolen mukaan.

Jungilaisittain voi sanoa, että ihmisellä on sisällään androgyyninen (kaksineuvoinen) kollektiivinen ulottuvuus. Miehen sisällä on anima, eli feminiinisyys, ja naisen sisällä animus, eli maksuliinisuus. Tämä tiedostamaton peritty arkkityyppi on peräisin aikojen alusta. Sisäisen olemuksensa löytäminen ja kehittäminen ihmisellä, on tärkeä osa yksilöllistymistä.

Naisella on XX kromosomipari ja miehellä XY. Feminiinisyys on vallitseva ominaisuus maailmankaikkeudessa...

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Lienevät ne kaiken materian sisäänsä imevät avaruuden mustat aukotkin maailmankaikkeuden feminististen voimien ilmentymiä.

P.S. Helpompaa on kuitenkin uskoa, että maailmankaikkeuden jatkuva laajeneminen johtuu feministeistä, sillä heidän egonsa ei enää mahdu nykyavaruuteen.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Ajatteletko, että maailamankaikkeus ei olisikaan luontoa? Jos ei, niin mitä se sitten on?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #58

Maailmankaikkeus on 13,8 vuosimiljardin ikäinen.

Tähän tosiasiaan nähden feminismi on kovin nuori ja sangen mitätön voima universumimme historiassa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #61

Entäpä aika ennen maailmankaikkeutta? Maailmankaikkeuden iänkin voi vuosissa määritellä vasta siitä lähtien, kun maapallo on alkanut kiertää aurinkoa, koska se on ainoa vuoden määritelmä ja ajan mitta. Ennen tuota kiertoa ei aikaa ole voinut laskea vuosissa eikä oikeastaan muutoinkaan.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #63

Tuota sinun pitää nyt kysyä joltain naiselta.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #63

61#
No menipä laajaksi...kaikki oli alussa. Jos ei ole alkua ja loppua, niin sitten "se" on siellä.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #63

Mikään ei estä ekstrapoloimasta taaksepäin.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri Vastaus kommenttiin #61

Feminismihän on vain yksi ideologia muiden joukossa, jota blogistikin kritisoi Eikö olisi hyvä nähdä ideologioiden taakse?

Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #58

#58. Maailmankaikkeuden kokoa tai olemusta ei tiedä edes vaimoni.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"Ihanaa, tämä kommettien tasapuolinen jakautumin sukupuolen mukaan."

Eikös vain. Puheenvuorossa on huomattavasti vähemmän naisia kuin miehiä. Toisaalta myös esim. politiikasta kiinnostuneista ylivoimaisesti suurin osa on miehiä. Tämän blogin aihe on taas kiusallinen monille naisille muutenkin. Hyvä kuitenkin että itse otit osaa.

En välttämättä (ilman todella pidempiä puheita) keskustelisi Jungin tai Nietzschen tai vastaavien teorioista......
**************************************************

"Naisella on XX kromosomipari ja miehellä XY. Feminiinisyys on vallitseva ominaisuus maailmankaikkeudessa..."

Tuolla perusteella ;) ? Eikö tasa-arvoisuus kiinnosta?

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Mukavaa, Liisa, että osallistut keskusteluun. Tämä partasuiden keskustelu omasta sukupuolestaan on mennyt kovin yksipuoliseksi, jopa sovinistiseksi pahimmillaan.

Mistä tuo naisen anismus on peräisin, kun ei kerran kromosomeista?

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

"Mistä tuo naisen anismus on peräisin, kun ei kerran kromosomeista?"
Jung oli hyvin tietoinen aikansa biologisista tutkimuksista.

N. 300 miljoonaa vuotta sitten luonnossa ei ollut kanoja eikä muinia, oli vain koko ajan mutkistuvia kromosomeja. Vähitellen naisistuva X - koromosmi ja miehistyvä Y - kromosomi, olivat siis y h t ä ja s a m a a X - kromosomia.

Aikojen saatossa Y-kromosomi sitten erkaantui X - kromosomista.

X - kromosomi on iso ja siinä on paljon geenejä. Evoluutiossa XX:t ovat vahvoja ja naisena oleminen onkin biologiassa luonteva olotila. Eli nainen on tämän mukaan se "varsinainen ihminen".

"Miehinen Y on seksuaalinen tyranni, joka ryhtyi häiriköimään evoluutiossa - ja Y - miehellä on vain yksi geeni, jolla se voi ylpeillä."

(Tiede & Luonto, vasta-ainetta väärinkäsityksille, HS 4.5.2004)

P.S. Tämä aihe oli aikanaan myös koulun biologian peruslauseita.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #50

Neitseellisessä syntymässä, joka siis nisäkäslajien puolella on kovin harvinainen tapahtuma, voi syntyä ainoastaan naaraita. Ehkä sellaisen yleistyminen voisi pelastaa ihmiskunnan, ehkä jopa koko luomakunnan?

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto Vastaus kommenttiin #50

Syrjintä on siis edennyt jo kromosehin?

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Hyvä ja napakka kirjoitus vaikka en itse stressaa kärpäsen paskan vertaa feminismistä, feministeistä tai heidän käsityksistään miehistä.

Maailmaan mahtuu monia ismejä ja mielipiteitä joten jonkun feministiset ääriajattelut edustavat vain aiemmin mainittua kärpäsen paskaa valtameressä. Ismit ja mielipiteet eivät voi olla vääriä mutta joitakin niistä voi perustellusti pitää idioottimaisina.

Kun seuraavan kerran joku femakoksi julistautuva esittää jotain omasta mielestään hienoa, voit lohduttautua ajatuksella, että oikea kärpäsen paska on arvokkaampi: Siinä on jotain todellista ja sen tuottamiseen ei tarvittu yliopistokoulutusta tai muuta yliarvostettua opetusta. Ja se kärpänen on todennäköisesti muutenkin fiksumpi kuin pelkän mielipiteen esittäjä. Vai oletteko nähneet femakkoa, joka on tyytyväinen elämäänsä ja osaa lentää yhtä hienosti ilman apuvälineitä?

Juha Hämäläinen

#47. Ylenpalttinen sosiaalisuus ja kaiken ymmärtäminen on psyykkinen sairaus.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Juu, on typerää yleistäminen. Naisilla ja miehillä on molemmilla sukupuolilla noita ominaisuuksia. Itse en ole sosiaalisissa tilanteissa mikään hyvä, pikemminkin välttelen niitä. Ai niin, luen itseni kuitenkin jonkinsortin feministiksi kuitenkin.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

"Ai niin, luen itseni kuitenkin jonkinsortin feministiksi kuitenkin."
___________________________

Miksi ihmeessä? Miksei tasa-arvon kannatus riitä (se ei valitettavasti nykyään ole sama kuin feminismi)? Tiedän toki että suuri osa feministeistä uskoo jollain tasolla kannattavansa tasa-arvoa - eli ymmärrän mikäli joku kannattaa feminismiä uskoen kannattavansa samalla tasa-arvoa. Itse kannatan tasa-arvoa, mutten feminismiä. Uskon että mielipiteeni tasa-arvosta ovat about tasan samanlaisia kuin joidenkin, jotka identifoituvat feministeiksi. Eli kyse joskus on vain määrittelyeroista, vaikka tavoitteet ovat samat.

Toisaalta taas joidenkin nykyajan feministejen kanssa en todellakaan halua olla samalla puolella, koska he ovat kaukana tasa-arvosta, ja tuovat enemmän haittaa kuin hyötyä.

Luin itseni jonkinsortin feministiksi vielä viitisen vuotta sitten minäkin. Sitten menivät monetkin teesit yli ja jäin kannattamaan tasa-arvoa. En onneksi ollut läheskään ainoa.

Käyttäjän SamiEtellahti kuva
Sami Etelälahti

Miehen nyt vaan pitää tehdä monenlaisia temppuja että piparipurkki aukeaisi. Esimerkiksi esittää vahvaa säilykepurkin avaajaa, ja murahdella oikeissa paikoissa.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kieltämättä tunnen aitoa myötähäpeää vihreiden miesten vakuutellessa olevansa feministejä. Sisäinen äijäni kapinoi.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Lähestyt heräämistäsi vihreästä painajaisesta rehelliseen perussuomalaisuuteen!

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ei muutama naisenemmistöä mielisteleva miesoletettu vielä maailmankuvaani sekoita.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #75

Olen iloinen että Börjekin kannattaa tasa-arvoa feminismin sijaan. Olet paljon loogisemmin ajatteleva kuin olen uskonut - jotain toivoa (ehkä) vihreissäkin.

Vihreät sentään olivat ensimmäinen puolue, jota äänestin (en enää edes muista sen vihreän nimeä Kotkassa ). Jotain nostalgista halua itselläni on että vihreät järkiintyisivät moninkin osin ja aidosti toimisivat paremmin ihmiskunnan/eläinten eduksi jatkossa.

Käyttäjän MikaLehtonen kuva
Mika Lehtonen

Toivottavasti joku homoyhteisö loukkaantuu tästä ja nostaa asiasta metelin. Pian lausunto varmaan rajoitettaisiin koskemaan ainoastaan heteromiehiä.

Mistähän muuten johtuu, että lähes kaikki ihmiskunnan tärkeimmät keksinnöt ovat miesten keksimiä? Ai niin, siitähän se varmaan johtuu, että naiset ovat synnyttäneet ne miehet...

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Lähdeviitteet tai vähän laajemmat lainaukset olisivat olleet asiallisia kirjoituksessa. Niiden puutteessa kirjoitus jäi vähän arveluttavaksi, kun lukiessa jäin arvailemaan ja epäilemään, että missähän asiayhteydessä sellaisia oli oikeasti mahdettu sanoa. Ainakin itse arvostan selkeämmin argumentoitua kirjoitustapaa.

Toki lähdeviitteiden jättäminen pois teki kirjoituksesta sujuvamman lukea, sekä tietysti kerronnallisesti osuvamman tarinan. Olisi ne silti voinut laittaa vaikka loppuun.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Tuli todellakin sellainen olo kuin olisi syönyt nakkikioskilla lihapiirakkaa ilman tuoteselostetta tai käyttöohjetta.

Maistui kuitenkin erinomaiselta,

Käyttäjän TimoPHellman kuva
Timo Hellman

Siinä, että hyvin moni arjen apuvimpain on miehen kehittämä, pitää huomioida se, että miehet ovat saaneet teknologian alalla vuosisatoja kilpailuetua kun naisia on lähinnä ajettu kyökkiin.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Huh huh kuinka paljon esimerkkejä jo onkin kertynyt! Olin pannut merkille radiomainonnassa tyypillisesti esiintyvän "typerä mies ihmettelee ongelmaa - fiksu nainen esittää sille (kaupallisen) ratkaisun", mutta vastaavaa lokerointia on näköjään läpi yhteiskunnan.

Suurlähettiläät-bändi luetteli osaltaan (joko siitä on parikymmentä vuotta?) "mitä miehen tulee olla", ja listaus pätee, ehkä suomalaisuuden vaatimusta lukuun ottamatta.

https://genius.com/Suurlahettilaat-mita-miehen-tul...

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys

Naisena ja kahden pojan äitinä peukutin.

Käyttäjän ArnoKotro kuva
Arno Kotro

Niin, on vähän epäterve tilanne jos pojat joutuvat kasvamaan sellaisen ajatuksen kanssa että heissä on lähtökohtaisesti jotain vikaa sukupuolensa vuoksi.

Itselläni taas on kaksi tyttölasta ja ajattelen, että heidänkin on kivempi elää jos heille ei tyrkytetä ajatusta, että kaikkialla on pölvästimiehiä joita pitää varoa.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Laita Arno lapsesi ajoissa ulkomaille niin eivät sairastu « Suomen tautiin » ja opi miesvihaan.

Lähetä vaikka Ranskaan ja anna lasteni kokea miten pojilla ja tytöillä on oikeasti rakastava ja arvostava yhteys.

Tai kirjoita upeita kirjoitukseasi ja toivo parasta että yhteiskuntamme vielä tästä parantuu.

Ennen kuin yksi sukupolvi menetetään.

Käyttäjän JouniKivel kuva
Jouni Kivelä

"En osannutkaan yllättyä, kun koulun aamunavaus äskettäin valisti, että pojat eivät pysty loogiseen ja järkiperäiseen ajatteluun samaan tapaan kuin tytöt, ja tämän kerrottiin johtuvan älyllistä toimintaa rajoittavasta mieshormonista. Koulun seksuaalisen häirinnän vastaisessa koulutuksessa luonnollisesti kaikkien esimerkkien pahis oli mies. Tai ei aivan kaikkien: välillä häiritsijöinä olivat pojat."

Eikö tällainen ole jos lastensuojelu kysymys?

Käyttäjän VirvaTuulikkiItranta kuva
Virva Itäranta

Mies kirjoittaa, mitä naiset ajattelevat. Ja sitten toiset miehet pilkkaavat ja vähättelevät näitä olemattomia naisia. Erikoinen lähestymistapa sukupuolten väliseen dialogiin.

Tulee mieleen lähinnä jonkinlainen oman kiukun purku ennemmin kuin halu oikeasti keskustella naiseudesta ja mieheydestä.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Virve! Loogisesti ajateltuna sama toisin päin. Onhan Kontron blogi jo saanut yleistä kiukun puuskaa naisissa eri netti alustoilla.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Virva, luitko tätä blogia ollenkaan? Suurin osahan siitä on todellisia sitaatteja, joita eri henkilöt, niin naiset kuin miehetkin, ovat sanoneet. He eivät siis ole olemattomia.

Vasta loppuosassa blogikirjoitusta Arno tekee johtopäätöksen, että miehenä on helppoa, kun vain on noudattamatta aiemmin esitettyjä stereotypioita.

On vaikea välttää tekemästä johtopäätöstä, että kirjoittaapa mies sitten miten tahansa "mies- tai naisasiasta", niin on olemassa naisia, jotka periaatteesta hyppäävät siitä takajaloilleen ilman minkäänlaista fakta-analyysia siitä, mitä on sanottu.

Jos olet kanssani eri mieltä, niin osoita sitaatit tämän blogikirjoituksen sellaisista kohdista, jotka ovat mielestäsi jollain tavoin virheellisiä.

Käyttäjän JariLipsanen kuva
Jari Lipsanen

Aihe on tärkeä: Mitä miehen tulee olla. Vastaus lienee, että saa olla sellainen kun on ja mitä haluaa olla. Yksilöiden välistä vaihtelua on valtavasti. Saman pitäisi koskea naisia ja oikeastaan kaikkia väestöryhmiä. Kirjoitushan on oikeastaan toisinto ylioppilaslehden kirjoituksesta "Kun miehestä tuli maalitaulu" vuodelta 2000, josta saimme toisinnon myös vuonna 2015

http://ylioppilaslehti.fi/2000/01/miehesta-tuli-ma...

http://www.avainapteekit.fi/tarinat/kirjoittajavie...

Vakuuttavampaa kuitenkin olisi, jos keskusteluun ei lainattaisi asioita näin yksipuolisesti ja irti kontekstistaan. On erittäin yksipuolista sanoa, että prof. Tiusanen sanoisi miehiä vapaamatkustajiksi. Kyseinen kirjoitus oli minusta ihan hyvä tasa-arvoa koskeva juttu:

http://taunotiusanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2419...

Elina Rintalan haastattelusta saa minusta miesasiaa kaivaa kyllä oiken kunnolla. Omaa tilannettaan kuvailee aika kepeästi:

https://www.is.fi/viihde/art-2000000918368.html

Göte Nymanin, Martti Puohiniemen ja Kari Narsin kirjoissa koko pointti on tuoda esiin oikeastaan samaa miesasiaa ja monimuotoisuutta. On vaikea ymmärtää miten se olisi jotenkin miehiä leimaava. Myöskään väestöliiton kohdalle mainittuja juttuja ei näytä olevan ihan helppo löytää, pikemminkin ihan hyviä parisuhdeneuvoja erilaisuuden hyväksymiseen ja toisen huomioonottamiseen puolin ja toisin.

Netissä keskustelu lähtee valitettavan usein laukoille. Niin se tuntuu menevän näissä mies ja naisasioissa. Jonkin ryhmän ongelmien nostaminen pitäisi olla toisilta pois. Toivottavasti miesasiaa edistäessämme emme syyllisty siihen samaan mistä feministejä usein syytetään. Kaikilla meillä on omat haasteemme ja kipupisteemme.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Olisit Kotro sanonut ihan suoraan vaan että valkoinen heteromies on se huonompi, tyhmempi, oikeastaan ihan turha luonnon oikku.

Näin olen ainakin ymmärtänyt seuratessani aiheesta käytyä keskustelua. Ilmeisesti on niin, että muista kulttuureista tulevat (hetero-)miehet ovat suojatut tyhmyydeltä kulttuurierojen takia; homoseksuaalit ovat suojatut koska heillä on perusjunttiudesta poikkeava juonne viettielämässään. (sarkasmivaroitus)

-------
Kysyin pojiltani millainen uusi koulukuraattori on. Toinen pojistani (luonnollisesti sosiaalisten taitojensa osalta vajavainen, minkäs sukupuolelleen mahtaa) vastasi minulle "Emmätiä. Kai se on joku feministi."
- Miten niin? Miksi ajattelet hänen olevan feministi?
- No se on ylipainoinen ja sillä on monivärinen tukka.

Vietin vaikeita hetkiä yrittäessäni selostaa etteivät mediassa esiintyvät sotamutantit edusta keskimääräistä feministiä.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Kyllä he siinä otannassa, millä keskimääräinen feministi määritellään, ovat mukana.

Mitään "keskimääräistä feministiä" ei toki ole olemassakaan, mutta sotamutantteja suhteessa siihen on.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Tietty sotamutantit on mukana otannassa mutta he eivät ole se keskiverto, eivätkä he ole tasa-arvon asialla tavalla joka edesauttaisi aidon tasa-arvon saavuttamista.

Käyttäjän SippoKhmi kuva
Sippo Kähmi

Jes! Jälleen yksi teksti siitä miten valkoinen heteromies on Suomen sorretuin kansanosa. Rohkeaa.

"Aika moni mies sitä paitsi miettii, että kun maine on joka tapauksessa tuo, niin mennään sitten sen mukaan."

Hahhah, ja sitten totta kai loppuun oikeutus käyttäytyä ihan miten lystää, koska muiden vika. Klassikkoainesta!

Käyttäjän ArnoKotro kuva
Arno Kotro

Moi Sippo,

en kai missään ole sanonut että valkoiset heteromiehet ovat Suomen sorretuin kansanosa? Yritin vain sanoa, ettei mitään ihmisryhmää pitäisi kategorisesti lytätä, ei miehiäkään.

Ja kyllä se usein menee niin, että odotukset ohjaavat toimintaa. Jos jotakin ihmisryhmää mustamaalataan, siitä voi tulla itsensä toteuttava leima.

Mitenkään en ole oikeuttamassa kenenkään huonoa käytöstä.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Eihän lyttäämisessä mitään vikaa ole, jos se perustuisi edes tosiasioille, eikä (ilmeisesti) yksittäisten, keskimääräistä typerämpien ihmisten omille kokemuksille.

Tai sitten ne ovat jonkinlaista irvokasta parodiaa. Ko. tyylilaji lakkaa yleensä naurattamasta pidemmän päälle, kun yhä useampi ei enää tunnista alkuperäistä lähdettä ja ottaa sen tosissaan.

Ei minua sinäänsä suun soitto, mauttomuudet ja typerät vaatimukset haittaa. Niihin reagoiminen jossain määrin kyllä. Haluaisin nähdä sen päivän kun kaiken maailman vasikoita ei nostettaisi jalustoille ja kusipäille ei pahoitella sitä, ettei taivu heidän kusipäisyyteensä.

just nii

Siirrytäänpä tosiasioihin. Tämä on miesten maailma. Varmaan ainuttakaan keksintöä eivät ole tehneet naiset. Ongelma että miehet pillittävät niinkuin tytöt. Ja antavat valtaa naisille sitten ihmetellään kun kaikki menee huonompaan.

just nii

Mitähän jos siirryttäis oikeasti tasa-arvoon ja reiluun kilpailuun. Urheilukilpailuista pois naisten sarjat vain parhaat pääsee. Politiikasta pois naiskiintiöt. Ja tilalle tasa-arvo. Koska päätetään vakavista asioista niikuin Anne Berner. Herätkää tosimiehet.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset